Phishing herkennen - Deel 2 - De aanhef

In 4 artikelen kijken we samen hoe je phishing berichten eenvoudiger kunt herkennen. In het vorige artikel hebben we stilgestaan bij de eerste rode vlag, namelijk de afzender van het mailbericht. De tweede rode vlag die we in deze week bespreken: de aanhef.

Marcel van Langen
Normity - Icoon - Twitter Normity - Icoon - Facebook Normity - Icoon - LinkedIn Normity - Icoon - Whatsapp Normity - Icoon - Pinterest Normity - Icoon - Email Normity - Icoon - Email Normity - Icoon - Google Normity - Icoon - Plus

Maar eerst even een kort feitje: wist je dat er dagelijks ongeveer 60 miljard (!) spam berichten worden verzonden? Dit is ongeveer 45% van alle berichten. Er was overigens een tijd dat meer dan 70% van alle berichten uit spam bestond.

Rode vlag nummer 2: De aanhef

De aanhef van een phishing mailtje is bijna altijd onpersoonlijk of vaag. Denk hierbij aan aanspreektitels als:

  • Geachte klant
  • Beste heer / mevrouw
  • Beste client
  • Hallo
  • Gewaardeerde klant
Normity - Voorbeeld aanhef voor het herkennen van phishing

Zie je zo'n aanhef? Of ontbreekt de aanhef zelfs volledig? Wees in dat geval alert. Veel officiële instanties (zoals je telefoon provider of jouw bank) beginnen berichten eigenlijk altijd met een persoonlijke aanhef.

Phishing herkennen

Dit artikel is onderdeel van een reeks. Via onderstaande links kun je de overige bijbehorende artikelen ook lezen.

De afzender
De aanhef
De inhoud
De links


Normity - Icoon - Twitter Normity - Icoon - Facebook Normity - Icoon - LinkedIn Normity - Icoon - Whatsapp Normity - Icoon - Pinterest Normity - Icoon - Email Normity - Icoon - Email Normity - Icoon - Google Normity - Icoon - Plus