Makers van phishing berichten willen altijd iets van je. Ze willen dat je een link volgt, dat je je inloggegevens verstuurt, dat je een attachment opent. Bijna altijd straalt de inhoud dan ook urgentie uit: je moet voor die datum je gegevens wijzigen, kijk snel naar de meegezonden factuur, valideer je gegevens, klik om je prijs te incasseren, dat idee. Je wordt aangemoedigd om de link te volgen.
Aan het taalgebruik kun je met andere woorden al veel afleiden. En nu we het toch over taalgebruik hebben: let ook altijd op de professionaliteit van de teksten. Hoewel de phishing berichten tegenwoordig een stuk professioneler zijn, zitten er toch nog regelmatig taalfouten in de berichten. Ook lopen zinnen soms niet helemaal lekker, veelal omdat de inhoud automatisch is vertaald.
Tenslotte kun je ook het nodige afleiden uit het onderwerp dat de inhoud behandelt. Phishing berichten gebruiken vaak onderwerpen die op zoveel mogelijk mensen van toepassing zijn. Onderwerpen als gezondheid, inkomsten, inkomen, bankzaken, mobiele telefonie, seksualiteit en online bestellingen. Allemaal indicatoren dat je te maken hebt met een spambericht.
Dit artikel is onderdeel van een reeks. Via onderstaande links kun je de overige bijbehorende artikelen ook lezen.