Na de beoordeling is het belangrijk om vast te stellen wat voor soort relatie je in de toekomst zou willen hebben met de leverancier. Overtreft deze al jaren jullie verwachtingen en kunnen jullie lezen en schrijven met elkaar? Of wordt de gewenste kwaliteit geleverd zonder poespas en niet meer dan dat? Of laat de leverancier herhaaldelijk steekjes vallen en is men aan de telefoon ook niet altijd even vriendelijk en oplossingsbereid? Hoe dan ook, op basis van de kwalificatie stel je vast of je liefst altijd, geregeld of liever geen zaken (meer) met de leverancier wilt doen.
Het handigste is om labels te gebruiken en die toe te kennen aan een leverancier. Bijvoorbeeld:
Een nieuwe of nog niet beoordeelde leverancier zou je deze kwalificatie kunnen geven:
Welk label je toekent aan welke leverancier, het kwalificeren, doe je door het vaststellen van de criteria per label. Dit zou je op de volgende wijze kunnen doen, ervan uitgaande dat je bijvoorbeeld vijf toetsingscriteria had gedefinieerd (zie deel 2):
Voorkeur
Standaard
Nog niet beoordeeld
Gediskwalificeerd
Uitzondering
Een overzicht kan er dan zo uitzien:
Beoordeling 202X
Leverancier | Prijs | Kwaliteit | Service | Afspraken | IB | Beoordeling | Exceptie? |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A | uitstekend | uitstekend | voldoende | uitstekend | voldoende | standaard | |
B | voldoende | voldoende | voldoende | voldoende | voldoende | standaard | |
C | voldoende | onvoldoende | onvoldoende | onvoldoende | voldoende | gediskwalificeerd | |
D | onvoldoende | onvoldoende | onvoldoende | onvoldoende | voldoende | uitzondering | ja, onmisbaar |
Beoordeling 202X+1
Leverancier | Prijs | Kwaliteit | Service | Afspraken | IB | Beoordeling | Exceptie? |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A | uitstekend | uitstekend | uitstekend | uitstekend | voldoende | voorkeur | |
B | voldoende | voldoende | voldoende | uitstekend | voldoende | standaard | |
C | gediskwalificeerd in 202X | ||||||
D | onvoldoende | onvoldoende | onvoldoende | onvoldoende | voldoende | uitzondering | ja, onmisbaar |
Het kan zijn dat je een leverancier hebt waar je ontevreden over bent, maar die wel een product of dienst levert waar je niet omheen kunt. De leverancier zou objectief gezien eigenlijk als Gediskwalificeerd beoordeeld moeten zijn.
In dit soort gevallen kun je overwegen het label Uitzondering toekennen aan de leverancier. Laat een Uitzondering altijd accorderen op directieniveau zodat eventuele consequenties van het inzetten van de leverancier vooraf bekend zijn en eventuele mitigerende maatregelen vooraf geïnitieerd kunnen worden door de directie.
Verder is het verstandig om alle leveranciers met het label Uitzondering minimaal één keer per jaar te beoordelen.
Door het gestructureerd aanpakken van leveranciersbeoordelingen kan een organisatie makkelijker en kwantificeerbaarder grip houden op zijn leveranciers. En hiermee ook op de eigen kwaliteit, want daar is het uiteindelijk om te doen.
Uiteraard zijn er meer manieren om leveranciersmanagement uit te voeren en mocht je aanvullingen hebben, dan horen we dat natuurlijk graag!Dit artikel is onderdeel van een reeks. Via onderstaande links kun je de overige bijbehorende artikelen ook lezen.
1 - Selecteren en plannen
2 - Bemensing, criteria ...
3 - Resultaten