Panteia

Geen auditstress bij Panteia door Normity

Panteia is een toonaangevend en datagedreven onderzoeks- en adviesbureau met een lange geschiedenis die 90 jaar beslaat. Met een breed scala aan aandachtsgebieden zoals bijvoorbeeld Transport & Mobiliteit, Maatschappij & Economie, Beleidsonderzoek & Evaluatie enData & Analytics. Zij werken voor overheden, non-profit organisaties, branches en verschillende bedrijven en leveren unieke en toepasbare inzichten voor het oplossen van de maatschappelijke vraagstukken van morgen.

In het kader van onze succesverhalen stond ook onderzoeks- en adviesbureau Panteia op onze lijst. Waarom? Panteia is een van oudste klanten van Normity en zij hebben actief bijgedragen aan de functionaliteit van Normity. En nog steeds worden suggesties die Panteia heeft voor het systeem op de roadmap gezet en geïmplementeerd. Wij zijn benieuwd hoe Panteia nu met kwaliteit omgaat en wat voor rol Normity daarin speelt.

We spreken met Gerben Zwart. Gerben is een ervaren Senior Datascientist en onderzoeker en houdt zich bezig met Transport & Mobiliteit. Hij is daarnaast Security Officer. Hierdoor is Gerben betrokken bij zowel de ISO 27001-norm als de ISO 20252-norm.

Hoe werkt Panteia

Kun je wat meer vertellen over jullie werkwijze?

Gerben: "Als onderzoeksbureau werken wij vraag gestuurd. Voor ieder onderzoek stellen we een team van professionals op die de klus kunnen klaren. Waarbij de creativiteit van onze professionals in balans moet zijn met de kwaliteit die we willen bieden. Kwaliteit valt en staat met je relatie met je klant. Je kan het in ons vakgebied iets maar 1 keer fout doen."

Wat betekent kwaliteit voor onderzoekers?

Gerben: "Kwaliteit van werken is natuurlijk een serieuze zaak voor de onderzoeker: het resultaat van een onderzoek is daar volledig afhankelijk van."

Van auditstress naar controle

Gerben vertelt dat het kwaliteitssysteem vroeger vooral in het hoofd zat bij de voormalig kwaliteitsmanager.

"Wij hanteren de ISO 27001 norm voor informatiebeveiliging en de ISO 20252 norm voor marktonderzoek. De vastlegging werd gedaan in Excel-lijstjes en met name de kwaliteitsmanager was belast met deze taak. Dat is kwetsbaar. Vooral wanneer er een audit aankwam, was dit een uitdagende tijd. Auditstress, kun je wel zeggen. Nu we Normity als managementsysteem hebben, is dat gelukkig niet meer zo. We kunnen direct alle bewijslast op tafel leggen. Onze laatste externe audit liep dan ook heel voorspoedig"

Normity zorgt voor structuur

Een managementsysteem als Normity helpt je met het structureren van alles wat komt kijken bij het implementeren en onderhouden van normen. Hoe zit dat bij Panteia?

Gerben: "Kwaliteit doet altijd mee met ons werk. Maar daar hoort een stuk bewustwording bij en een strakke vastlegging. Er zijn 10 collega's binnen Panteia die toegang hebben tot Normity. Waarvan 5 collega's zeer regelmatig actief bezig zijn met de vastlegging. Vooral bij ICT en HR wordt Normity actief gebruikt. De directie kijkt hier ook op mee. Normity zorgt voor structuur. De extra functionaliteit voor Risicoanalyses wordt actief gebruikt. En ervaren wij als zeer waardevol."

Korte lijnen en snelle actie

Jullie waren in de beginperiode van Normity al betrokken bij de ontwikkeling van het product. Wat heeft dit jullie gebracht?

Gerben: "Tijdens de beginfase van implementatie hebben we veel gehad aan Normity. De lijnen met Normity zijn kort. Kleine aanpassingen in het systeem die voor ons maar misschien ook voor anderen een goede toevoeging zouden zijn worden vrij snel toegevoegd in het systeem. Die service waarderen we enorm."

Wat vind je fijn aan het werken met Normity?

Gerben: "Met Normity kunnen we alle belangrijke aspecten van kwaliteit op een praktische manier kwijt. We kunnen alles makkelijk terugvinden en ervoor zorgen dat er waarborging is in de kwaliteit die we willen bieden."

Links