Organisaties opereren vaak in een dynamische wereld waarin van alles steeds verandert. De markt, de concurrentie, de techniek, de maatschappij, de prijzen, wet- en regelgeving, de overheid, de leveranciers en noem het maar op. Als je succesvol wilt blijven, ontkom je zelf ook niet aan veranderen en verbeteren. Je wilt bijvoorbeeld iets aan je kwaliteit van je diensten doen, omdat er veel klachten binnenkomen. Of het niveau van je informatiebeveiliging verhogen, omdat een bedrijf in je omgeving is gehackt en de klantgegevens op straat liggen. Of de arbeidsomstandigheden verbeteren, omdat je ziekteverzuimcijfers hoger liggen dan normaal.
Het kan dus van alles zijn. Het uitgangspunt is echter steeds hetzelfde: als je iets wilt veranderen, dan wil je eerst weten hoe je er op dit moment voor staat. Je hebt vergelijkingsmateriaal nodig. In dit soort gevallen komt een nulmeting om de hoek kijken.
Met een nulmeting breng je de huidige situatie van een organisatie in kaart, je maakt als het ware een inventaris op. Het vormt de eerste stap in je verander- en verbeterproces. Bij een nulmeting stel je een aantal vragen waarmee je de globale stand van zaken vaststelt, geldend op dit moment.
Als je na de nulmeting weet waar je staat (situatie A), kun je dat vergelijken met waar je wiltstaan (situatie B). Dit noemen ze een gap-analyse. De weg van A naar B leg je vast in een verbeterplan, die de acties bevat die hiervoor nodig zijn. Inclusief een planning.
Eén van de manieren om een nulmeting gestructureerd op te pakken, is het gebruik van een norm als referentiekader. Er zijn immers heel veel normen op allerlei gebieden. Waarbij je ervan uit mag gaan dat de norm het onderwerp in detail afdekt. Als je bijvoorbeeld wilt weten of je voldoende aan informatiebeveiliging doet, kun je je organisatie spiegelen aan ISO 27001. Wil je weten of je je kwaliteitsmanagement op orde hebt, spiegel je je tegen ISO 9001. Bij milieu is dat ISO 14001 en veilig/gezond werken ISO 45001. Etc.
Na het uitvoeren van een nulmeting tegen een norm, weet je in ieder geval hoe je organisatie ervoor staat.
Een nulmeting is een effectieve manier om erachter te komen hoe jouw organisatie het op een bepaald gebied doet. Zeker als je deze spiegelt aan een norm.
We raden je aan om nulmetingen die je tegen een norm uitvoert niet in een spreadsheetje uit te voeren. Dat wordt al snel ongestructureerd en werkt fouten in de hand. Zeker als je met meerdere mensen werkt. Met software voor managementsystemen zoals Normity wordt het allemaal veel makkelijker. In vogelvlucht:
Dat zou in principe het einde kunnen zijn van een nulmeting. Mocht je echter willen doorpakken, dan kun je de volgende stappen nog zetten:
Het ziet er eenvoudig uit, maar dat is het in het echt ook. En je hebt direct resultaat! Veel organisaties vragen adviesbureaus om hen hierin te ondersteunen. Normity heeft veel ervaring met nulmetingen en kan deze rol eveneens vervullen.